Het Narrenschip (2021)
De maatschappij verandert zichzelf in een idioot. Volgens het medische woordenboek van de deze voorstelling, echter, wordt "idiotie" minder als beperkte intellectuele capaciteit gedefinieerd, maar meer als de onwetendheid over mensen met een fysieke of mentale beperking.
Het uitgangspunt voor Het Narrenschip is de gelijknamige middeleeuwse allegoriebundel van Sebastian Brandt. Waar het literaire origineel stilstaat bij de dwaasheden van de mensheid, heeft Monster Truck al deze rollen geschrapt. Zelfs het schip is nergens te bespeuren. Centraal staan enkele thema's waar mensen met een beperking dagelijks mee geconfronteerd worden: seksuele zelfbeschikking, onafhankelijkheid en perceptie door anderen.
Gereduceerd tot een bizar feestmaal binnen de muren van het Gravensteen maakte Monster Truck in samenwerking met Platform-K een irritante interpretatie vol ambivalentie, zwarte humor en stijlbewuste verwijzingen naar de Love Parade.
Intussen is Het Narrenschip opgepikt door verschillende Duitse festivals waarvoor het werd getransformeerd naar een zaalvoorstelling. In die versie deden we al Bochum, Bremen en Berlijn aan.
spel
- Kobe Wyffels
- Oskar Stalpaert
- Sarah Snoeij
- Juki Rosiers
- Veronique Mees
- Zanne Boon
- Anna Dujardin
- Elisabeth Verhelst
- Jasmien De Meersman
- Tomas Temmerman
- Julia Dierens
- Anaïs Maes
artistieke directie
Monster Truck (Sahar Rahimi)
regie
Sahar Rahimi
choreografie
Fanny Vandesande
dramaturgie
Kris Merken, Eline Banken
speciale defecten en artistieke coregie
Joscha Eckert
geluid en artistieke coregie
Mark Schröppel
productieleiding
Sandra Klöss, Oliver Houttekiet
regieassistent
Liesbeth Standaert
Artistieke coaching dansers Platform-K
Frauke Seynnaeve
Extra support Platform-K
Betty De Campenaere
techniek
Predrag Momcilovic, Geert De Rodder
stage regie
Anaïs Maes
stage techniek
Evert-Jan Coppen
productie
NTGent
coproducent
Monster Truck, Schauspielhaus Bochum
Deze productie werd gerealiseerd met de steun van
The Belgian Tax Shelter, Gefördert im Fonds Doppelpass der Kulturstiftung des Bundes, Funded by the Doppelpass Fund of the German Federal Cultural Foundation